Provádím profesionální diagnostiku, repase, balancování a výrobu packů na zakázku.
Elektrokola, Elektrokoloběžky, AKU nářadí, elektroskútry a výroba bateriových packů. Baterie typu Li-ion, Li-Pol, LiFePO, Ni-MH i Pb.
Používám výhradně originální průmyslové články značek Samsung, Panasonic, Sanyo, LG nebo Sony. Jiné články do baterie nepoužiji ani na vaši žádost.
Každou baterii při výstupní kontrole měřím pod zátěží, takže máte jistotu, že výstupní proudy budou odpovídat potřebám vašeho zařízení.
JAK PEČOVAT O BATERII, ABY VÁM VYDRŽELA CO NEJDÉLE?
Každá baterie ztrácí časem svoji kapacitu. Odhadovaná životnost nejpoužívanějších Li-ion a Li-Pol článků se počítá mezi 800 – 1000 nabíjecími cykli.
Nabíjení a vybíjení řídí BMS (Battery Management System), který měří a vyhodnocuje napětí a proudy mezi jednotlivými packy celé baterie.
Každý jeden článek však hlídat nedokáže (protože v jednotlivých sadách jsou jednotlivé články zapojeny do série a „tváří“ se tak, jako jedna baterie se součtem napětí jednotlivých článků. Je proto potřeba dodržovat několik zásad péče o baterii:
1) Nevybíjejte baterii „do mrtva“ – A pokud se tak přece jen stane, nechávejte ji v tom stavu pouze po nezbytně dlouhou dobu a co nejdříve připojte na nabíječku.
2) V sezóně dobíjejte na 100% hned po dojezdu – po dojezdu je myšleno za 20-30min, ať baterie stihne trochu zchladnout.
3) Nepojedete-li týden – 14 dní, nabijte baterii na 80% – Tato úroveň je pro krátkodobé odstávky ideální.
4) Mimo sezónu když nejezdíte, dobijte na 60% – Jedná se optimální úroveň nabití pro několikaměsíční výpadek používání. Kapacitu kontrolujte a jakmile spadne pod 40%, opět dobijte na 60%.
5) Baterii nepřehřívejte, ani nepodchlazujte – Chápu, že někdy se nedá vyhnout tomu nechat baterii na letním sluníčku, nebo pro skutečné harcovníky venku na mrazu, ale pokud je to jen trochu možné, mějte na paměti, že ideální skladovací teplota baterie se pohybuje od 10 – 30ºC.
6) Pozor na nárazy a pády – Pokud se obsah článku dostane do kontaktu se vzduchem, je zle! Li-Ion a Li-Pol baterie hoří, hoří dlouze, hoří rychle a nedají se snadno uhasit.
JAK SE VYZNAT V KAPACITĚ?
Není vám jasné, jaký je rozdíl mezi Ah (ampérhodina) a Wh (watthodina)? Zde je jednoduché a užitečné vysvětlení:
Kapacita uváděná ve watthodinách (Wh) je hlavní parametr baterie. Vypočítáme ho ze základních parametrů baterie. (příklad – napětí 36 V x kapacita 17,5 Ah = kapacita 630 Wh)
Jedna watthodina (1Wh) odpovídá práci stroje s příkonem jeden watt (1W) po dobu jedné hodiny. Jak dlouho tedy vydrží baterie na kole fungovat? Vydělte kapacitu příkonem a získáte teoretickou výdrž. Baterie o kapacitě 630 Wh na kole s motorem s příkonem 250 W by měla vydžet pracovat na plný výkon 2,52 hodiny (hodnota je teoretická, protože záleží na mnoha faktorech, jako je teplota, přenosové ztráty apod.).
U ampérhodin (Ah) se to může zdát složitější, ale není…
Tato veličina vyjadřuje, po jakou dobu je baterie schopna dávat určitý elektrický proud. Například baterie o kapacitě 10 Ah, znamená, že baterie dokáže dávat proud 10 Amper po dobu jedné hodiny anebo také např. 1 Ampéru po dobu 10 hodin atd. Pro posouzení výkonu baterie jednoduše vynásobíme kapacitu baterie (Ah) jmenovitým napětím baterie (V) na kterém baterie pracuje. Tím získáme výkon za čas, daný počtem Watt-hodin (Wh). Například baterie s kapacitou 10 Ah a napětím 36V má výkon 10×36, tedy 360 Wh (Watt-hodin).
No a dále můžeme pracovat už s našimi známými watthodinami.